Dundercoola tjejer

Fastnade i soffan framför en dokumentär i fyra delar som jag troligtvis kommer att titta på om och om igen. No Ordinary Women  – förberedelserna och uttagningen av 11 tjejer som ska segla Volvo Ocean Race på SCA’s tjejbåt. Den fysiska träning de genomför. den kunskap de besitter, hur långt de kan pressa sig själv och de pannben de har gör mig så oerhört imponerad! Detta är coola brudar, det ska gudarna veta. It’s a must watch! Länk till filmen hittar ni här.

 

IMG_5870.JPG

Måndag, hopprep och kettlebelt

Måndag är här och även ett härligt väder. Dagen startade med hummerfiske, läs styrketräning för rygg, triceps och axlar, och därefter hopprep och kettlebelt svingar varvat i ca 15 minuter. Jag var helt slut och kall när vi kom in från vattnet men hade gett mig på att jag skulle bada. Det var alltså bara att sätta igång och få upp en riktigt go värme. Ett megamonster snabbt dopp senare och jag var människa igen. Nu är det åtta dagar kvar innan världens bästa team åker till Korea så det blir två eller tre köttiga och högintensiva intervallpass innan dess, och så Mysfys såklart. Inför denna tävlingen har vi inga viktproblem så vi kan dra på alla stora växlar och både äta och träna i mängder, gött!!

Träning – hur krångligt behöver det vara?

IMG_5846-0.JPG

Behöver man alltid ha ett uttalat mål eller syfte med sin träning? Eller räknas känslan av att bara mår gott av att röra på sig som syfte nog? Behöver träning vara avancerad, krångligt och fullt av måsten?

Jag tycker verkligen inte det. Just för stunden har jag ett tydligt och konkret mål, att bli superstark och uthållig inför sista tävlingen för säsongen i Sydkorea. Därefter vette sjutton vad nästa konkreta mål blir. Jag tränar mestadels bara att jag tycker det är galet gött att röra på mig. Somliga dagar riktigt mycket och tungt och andra dagar kanske inte alls. Det viktiga för mig är att jag vet att jag måste träna för att må bra i min vardag och jag älskar känslan i kroppen när den har fått jobba. Ibland känner jag inte alls för att träna och kanske gör det ändå, ibland struntar jag helt enkelt i det, ibland är jag så sugen men hinner helt enkelt inte och ibland infinner sig de bästa dagarna – då jag är så sugen och har all tid i världen. Krångligare än så behöver det inte vara, men ibland får man helt enkelt ta sig i kragen.

Idag var jag både sugen och tog mig tid, ett kort och intensivt löppass på lunchen, 5 km med ett tempo på 5,07 min/km. Därefter blev det lite mer benstyrka på lagret, man tager vad man haver :-)

En riktigt trevlig fredag önskar jag er!

 

Drivkraft?

14 starka kämpar deltog i gårdagen Mysfys uppe vid Skansen Kronan. Jag är så oerhört imponerad av ert engagemang och pannben. Ni köttar som bara den, säger jag hoppa så hoppar ni, säger jag spring så springer ni! Det är ni som gör tisdag till min bästa dag i veckan, den dag då jag får göra det jag älskar, nämligen coacha, träna och peppa. Just på tisdagar är ni min drivkraft till att springa lite snabbare, hoppa lite högre, ta det lilla extra och ge fullkomligen allt!

 

IMG_5807.JPG

Idrottsspecifik träning under hummerfisket

Imorgon är det den första måndagen efter 21 september och det är då dags för den spektakulära hummerpremiären! I min familj är detta en oerhört viktig och rolig dag med mycket förberedelse och taktiksnack. Idag är det också 18 dagar kvar innan vi åker till Busan, Korea, för att segla tourfinalen på damernas världstour i match racing och vi ligger självklart i hårdträning.
Som jag har skrivet innan uppelever jag att högintensiv intervallträning är otroligt effektivt för just min position ombord men självklart måste jag också träna mycket styrka och då med fokus på bålen och framför allt ländryggen.
Min position ombord och rörelsen för att dra hummertinor är skrämmande lika och tinorna väger mellan 9-15 kg och ska dras upp från ca 20 meters djup. 14 tinor var som ska dras var eller varannan dag, det blir köttig träning det!

Idrottsspecifik träning

Löpning och nytt styrkemål

IMG_5726.JPG

Ikväll körde vi en go och lugn löprunda i Änggårdsbergen. Jag avslutade med fem korta och slutkörande intervaller i brant backe för att riktigt ta slut på det sista i kroppen. Min position på båten är ofta högintensiv i många korta intervaller. Därför är just den typen av träning toppen för att förbättra mig fysiskt för seglingen.
Därefter fick jag helt plötsligt ett nytt litet mål med träningen, mina ben ska kunna sträckas ut likt killarnas. Herregud vad tungt det var, återkommer med progress!

Tisdag, mysfys och lite om intervallträning

Såhär grymma var alla deltagare på dagens mysfys! Jag är r fortfarande seg i kroppen efter helgens segling men nöjd med att konditionsträningen ger resultat i praktiken. Intervaller tycker jag är ett bra träningssätt att förbättra konditionen på och även lite roligare. Intervaller fungerar både på kort och lång distans så testa lite olika varianter tills du hittar dina favoriter. Jag älskar högintensiva intervaller i uppförsbacke, mellan 50-100 meter. Beroende på dagsform varierar sjävklart klart tempo och antal men ca 7-10 st efter en kort styrkegenomgång. På samma sätt är intervaller på längre distans också effektivt och väldigt uttröttande. Du kan testa att välja att årings en distans eller runda du är van vid. Spring den nu med två minuters lunk och en minuts lite ökat tempo, därefter lunkar du två minuter igen och ökar tempot i en minut… Ja, du fattar grejen. Rundan kommer att få en helt annan innebörd. Lycka till!!

IMG_5701-0.JPG

Autumn cup i GKSS

Helgen har vigts åt seglingen och mitt grymma team, New Sweden MRT, seglar Autumn cup på vår hemmaklubb i Göteborg. Det känns ordentligt i kroppen idag och då framförallt i ryggen. Idag är det dessutom lite mer vind så vi kommer att få bekänna färg. Jag hoppas på långa och tuffa slagdueller för få att känna känslan av att den högintensiva intervallträningen faktiskt ger resultat.
Hålla tummarna för oss idag och glöm för guds skulle inte att rösta!

IMG_5677.JPG

Skogen, styrka och intervaller

IMG_5649.JPG

Ikväll stack vi ut i Änggårdsbergen både för att götta lite i det fina vädret och samtidigt köra ett kort och gott pass. Vi startade med lite löpning som uppvärmning och gav oss ganska snabbt in på lite övergripande styrketräning. Ganska få övningar men rörelser som aktiverar många muskler och muskelgrupper, ett bra sätt att styrketräna när du har kort om tid. Efter att ha kört igenom i stort sett hela kroppen avslutade vi med 10 stycken intensiva intervaller i backe. Det blev ett toppenpass ute i friska luften på relativt kort tid, hur gött som
helst. Tack för trevligt sällskap och bra jobbat Sara och Kimon!

Imorgon blir det en eftermiddagsrunda på Delsjö GK!

Mysfys Rules

Igår var det dags för Mysfys igen och 17 glada deltagare, både nya och gamla, satsade allt de kunde och var exakt hur grymma som helst! Härlig jage som uppvärmning, en go styrkegenomgång för hela kroppen och avslutande högintensiv kondition som avslutning, traditionell fysträning helt enkelt. Vi jobbar mycket med övningar som aktiverar flera muskelgrupper samtidigt och rörelser i både inner- och ytterlägen  för att bygga en övergripande styrka i hela kroppen. Att styrketräna funktionellt innebär bland annat att du tränar och utför rörelser som likar de fysiska rörelser du använder i din vardag.

Varje tisdag kl 18.15 kör vi en timmas Mysfys högst uppe på Skansen Kronans borggård och alla som vill är välkomna! Mer information hittar du här.

Mysfys
Mysfys