Fredagsfys

.

Äntligen fredag!

På måndag är det dags för tenta i idrottsnutritionen så helgen kommer vigas åt plugg och även lite kalas. Under kursen kom jag över en artikel om en studie som gjorts på grinders i Americas Cup. De lade om delar av sin konditionsträning till intervallpass där över kroppen agerade pulshöjande. Studien visade att de genom sin förändring i träningsupplägget ökade sin syreupptagningsförmåga  under grinding situationerna något enormt. Deras idrottsspecifika konditionsträning har alltså gett dom bättre förutsättningar att prestera på topp i deras respektive positioner ombord på båten. Nu lägger även tjejerna i teamet om delar av sin konditionsträning till övningar likt denna i videon. Styrka och pulshöjande i ett. Har du inga ringar är övningar som snabb rodd med något mer statiska ben än vanligt ett bra alternativ. Lycka till!

Ha en fantastiskt trevlig helg!

//My

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Säsongspremiär för seglingsträningen!

IMG_8084Processed with VSCOcam with f2 preset

 

ÄNTLIGEN!

Som vi längtat, väntat, väntat och väntat. Igår var det dags att få njuta av första träningen ombord på våra älskade DS37:or. Vi fick njuta av strålande sol, 4-6 m/s och go temperatur. Som alltid går första passet för säsongen ofta till att hitta sina sjöben igen och komma ihåg vilken tamp man ska dra i när osv. Vi kunde dock notera att vi har haft stor nytta av vinters fysträning, mentala träning, regel- och situationsgenomgång vilket märktes tydligt. Alla var supertaggade (läs övertaggade) och kom in i sina roller snabbare än snabbast. På onsdag sticker vi ut en timma efter jobbet innan solen går ner, yey!

Håll till godo så kommer det mer smarrig segling inom kort!

//My

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

 

Mördarövning

Baaahhh!
Hittade denna monstruöst tunga men riktigt bra bålstyrkeövningen.

Som jag skrivit så många gånger tidigare är jag ett fan av övningar som aktiverar flera delar av kroppen. Kroppsbelastande övningar har en tendens att alltid involvera flera delar av kroppen samtidigt, YEY för träning med kroppsvikten som enda motstånd :-)

Denna övning är en kombination av enhandsarmhävning och planka samt lite smidighet. Tycker du att det är för tungt går det bra att göra den på knäna. Se till att spänna in naveln mot ryggraden för att behålla en stark mage och hellre en putande rumpa i vädret än en okontrollerad svank.

Idag var det fokus på överkroppen och lite nya balla övningar som kommer att komma upp är i dagarna. Tungt var det och jag hade svårt att schamponera håret efteråt men riktigt skönt att vara igång igen!

Har du frågor eller funderingar kring övningen eller annat, tveka inte att komentera eller skicka mig ett meddelande.

Lycka till!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Dags att stärka upp ryggen

Äntligen tillbaks i bloggen efter ett litet sjukdomsuppehåll. Solen skiner, våren är på intågande och jag är frisk igen, HURRA! Efter en megamonsterseg ”någonting” som aldrig ville ge med sig och aldrig bryta ut är jag tillbaka på banan med massor av energi igen. Jag längtar efter träningsvärk och att få springa intervaller i skogen en sen eftermiddag då solen fortfarande skiner.

Vi ska ha vårt första seglingspass på söndag och om jag känner mig själv rätt kommer jag att upptäcka vilka muskler som jag missat att underhålla ordentligt på måndag. Återigen slår jag ett slag för romerska ringar som strålande träningsredskap. I filmen är ryggen i fokus och under uppbyggnad och ni ser en variant av rodd där även hela bålen får sig lite stabiletet och styrka. Jag försöker alltid träna så likt min position ombord som möjligt, både vad gäller puls och styrka. Därför kommer våren att kantas av högintensiva intervaller med mycket fokus på att de pulshöjande rörelserna ska involvera överkroppen samt styrka och stabilitet för hela coren. Håll utkik här för att få tips och trix!

En strålande måndag önskar jag er!

//My

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,